Ikbendakdekker: De AA-aanpak

Hard werken, niet zeuren en de lijntjes kort houden. Die filosofie heeft AA-Dak BV uit Den Dungen geen windeieren gelegd. In krap 13 jaar zagen vader Frans van der Aa (66) en zoon Dennis van der Aa (36) hun dakdekkersbedrijf, gespecialiseerd in hellende daken, vijf keer zo groot worden.

Frans doet het de laatste jaren, wegens de ziekte van Crohn, iets rustiger aan, maar het is duidelijk dat hard werken er bij de Van der Aa’s met de paplepel is ingegoten. Voordat de heren in 2003 voor zichzelf begonnen, waren ze lange tijd in dienst van een dakdekkersbedrijf in de buurt. Hier stuurde Dennis de boel al op jonge leeftijd aan. Toen het bedrijf failliet ging, was de keuze snel gemaakt. Dennis nam 15 medewerkers van zijn oude werkgever mee en richtte AA-Dak BV op.

Betrokkenheid door korte lijntjes

Dat aantal is inmiddels uitgegroeid tot 75. Want de zaken gaan goed. Naast de zakelijke markt bedient AA-dak BV ook steeds meer particuliere klanten. Daarom hebben ze onlangs de website volledig vernieuwd. Dennis: ‘Onze kracht zit hem in de korte lijntjes. Onze binnendienst is eigenlijk heel klein, en dat wil ik ook zo houden. Zo kunnen we snel schakelen en goed samenwerken. Ook zorg ik dat ik zelf overal bij betrokken ben. Van planning tot administratie en van verkoop tot inkoop.’ Wienerberger is één van de belangrijkste toeleveranciers van AA-Dak BV, en ook daar gaat Dennis het liefst voor de directe aanpak. ‘Ik kom regelmatig bij de fabriek in Deest over de vloer om daar zelf de dakpannen uit te kiezen. Het directe contact met Jan Reijers werkt erg prettig. Toch weer die korte lijnen.’

‘Gruwelijk gedreven’

En die vader-zoonrelatie op de werkvloer: geeft dat weleens problemen? ‘Nee, want mijn vader houdt zich door zijn ziekte toch iets meer op de achtergrond en laat mij volledig mijn gang gaan. Dat hebben we in het begin ook zo afgesproken. Bovendien hebben we beiden dezelfde mentaliteit: hard werken en niet zeuren. We zijn fanatiek en gruwelijk gedreven. Dat werkt goed.’