Ikbendakdekker: Theo Huijbers

Dit jaar viert hofleverancier Gebr. Janssen zijn 130e verjaardag. Wat in 1886 onder leiding van Johannes Janssen begon als eenmansdakdekkerszaak, is inmiddels uitgegroeid tot een bruisend bedrijf. Niet alleen op het gebied van dakdekken: ook installatietechniek, riooltechniek en sanitairrenovatie behoren tot de expertise. Theo Huijbers, een van de 4 directeuren van Gebr. Janssen, vertelt over de ontwikkelingen binnen én buiten zijn bedrijf.

Meedenken met de klant

Gebr. Janssen is de afgelopen jaren groot geworden op het gebied van renovatieprojecten. Theo: ‘In de jaren ’90 hadden veel aannemers voor wie we werkten het lastig. Toen besloten wij om ons te specialiseren in renovatie. De concurrentie op dit gebied was destijds klein, dus de zaken gingen goed.’ De markt heeft niet stilgestaan: inmiddels zijn veel meer bedrijven de kant van dakrenovatie opgegaan. Toch weet Gebr. Janssen zich nog goed te onderscheiden. Theo licht toe: ‘We zitten al ruim 25 jaar in de renovatiebranche. Klanten waarderen onze ruime kennis en ervaring. Veel van hen vragen ons om in een vroeg stadium mee te denken over hun projecten, zodat we een veel grotere rol hebben. In dat soort trajecten kunnen we onze meerwaarde voor de klant goed laten zien.’

Kansen voor ketensamenwerking

Een andere verklaring voor het succes van Gebr. Janssen is volgens Theo het complete aanbod: ‘Wij kunnen bij renovatieprojecten niet alleen het dak doen, maar bijvoorbeeld ook de badkamer renoveren, een dakkapel plaatsen en de woning energiezuiniger maken. Voor woningbouwverenigingen is dat heel prettig.

Ook kijken wij steeds meer naar ketensamenwerking. Zo werken we met vaste partners in kozijnrenovatie en spouwmuurisolatie. Samen met deze partners maken we de complete buitenschil van een woning energiezuiniger.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Duurzaamheid is volgens Theo ook voor dakdekkers een belangrijke trend. ‘Veel van onze klanten zijn zelf actief bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zij zoeken partners die dezelfde filosofie hebben.’ Gebr. Janssen draagt zijn visie op duurzaamheid actief uit.

Theo: ‘MVO is vooral ook zélf doen. Zo hebben wij zonnepanelen op al onze kantoorpanden. Daarmee laten we onze klanten meteen zien dat we duurzaamheid belangrijk vinden.’ Volgens hem is het ook belangrijk om de juiste partners aan te trekken: ‘Wij werken bijvoorbeeld bij renovatietrajecten met faunaspecialisten. Zo storen we de vogels en vleermuizen zo min mogelijk en voldoen we aan de regelgeving. Klanten stellen dat enorm op prijs.’

Gebr. Janssen & Wienerberger

Gebr. Janssen rondde in 2015 een 3-jarig project van woningstichting Destion in Nieuw Bergen af. Het ging om de dakrenovatie en -isolatie van zo’n 150 woningen. Destion koos bewust voor de Koramic Modula in leikleur mat, voor een vernieuwende en duurzame uitstraling. De woningen kregen daarnaast diverse andere esthetische verbeteringen, zoals overstekken aan de kopgevels en zinken goten en hemelwaterafvoeren. Omdat sommige woningen een isolatieverbetering van Rc 2-5 kregen, bracht Gebr. Janssen ook nieuwe dakramen met HR++ beglazing aan.