Thema: straatbaksteen in volle breedte

De zoekmachine maakt overuren, zelfs bij niet eens zo alledaagse zoekwoorden ‘verkeersremmer’ en ‘snelheidsbeperking’. Maar de op Google gevonden oplossingen, zoals een flitspaal of een wegversmalling die de doorstroom belemmeren, passen niet allemaal in het straatbeeld of dorpsgezicht. Of die een sta-inde- weg zijn voor hulpdiensten en/of vrachtverkeer. Terwijl verkeersveiligheid ook effectief én mooi kan zijn.

Straatbaksteen in volle breedte ook voor effectieve én blijvend mooie verkeersveiligheid

Kleuren
Legio onderzoeken tonen het causale verband tussen snelheid en de kans op een ongeval en de ernst van het letsel. Snelheidslimieten werken, maar voor de elektronische handhaving ontbreekt het aan mankracht en geld. Een veelgebruikte aanvullende maatregel zijn drempels, die, in tegenstelling tot allerhande inventieve chicanes en bloembakken, ook intrinsiek veilig zijn. Zoals de foto’s tonen, kan een drempel veel meer zijn dan een hobbel in de weg. Legverbanden en kleuren kunnen speciale aandacht vragen.

Kleurvast en duurzaam
Voor de uitvoering van verkeersdrempels bestaan geen wettelijke eisen. De CROW-richtlijnen gaan uit van twee typen drempels: van 8 en 12 centimeter hoog. Afhankelijk van de passeersnelheid (30 of 50 km/u) gelden verschillende voorschriften voor de lengte van op- en afritten. De materiaalkeuze is vrij, maar zoals de voorbeelden laten zien, leent de straatbaksteen zich uitstekend voor de uitvoering van verkeersremmers. Kleurvaste gebakken straatstenen zijn duurzamer en daarmee ook op de lange termijn beter zichtbaar voor weggebruikers dan de zwart/wit geschilderde patronen die de op- en afritten van drempels markeren.