Verbinding Arnhem Centraal | Stationsomgeving, Arnhem

Plan Arnhem Centraal, een van de grootste naoorlogse ontwikkelingen in de stad, zit erop. Op 40.000 m² grond is 160.000 m² gebouwd, inclusief het alom geroemde treinstation van de hand van Ben van Berkel. De investering in bereikbaarheid en ‘een knap staaltje meervoudig bodemgebruik’ bedroeg zo’n 625 miljoen euro.

Verbinding Arnhem Centraal - Nieuwe plein

Arnhem is een van de zes Nieuwe Sleutelprojecten (NSP): stations die worden ontwikkeld om ze te laten aansluiten op de Europese hogesnelheidslijnen. Arnhem, aan de ICE-route naar Duitsland, verwacht in 2020 dagelijks 110.000 reizigers, tegen 55.000 in 2009. Rondom het station verrezen kantoren en een bioscoop. In een spannende openbare ruimte waar innovatie in architectuur, functionaliteit en uitstraling sleutelwoorden zijn;, zegt Bernard Hospers, toezichthouder projecten binnenstad bij de gemeente Arnhem. De omringende wegen zijn verbeterd en uitgebreid.
 
Zo ook de looproute van het NS-station richting de binnenstad via het Nieuwe Plein. Hospers: We wilden een gebied met meer kwaliteit en groen. Een schakel tussen Arnhem Centraal en de binnenstad. Met dit project is gezorgd voor brede, logische loopzones en een betere verkeersafwikkeling voor alle verkeersdeelnemers in het gebied. En juist het brede scala van passanten was voor de herinrichting en bestrating de grootste uitdaging. Oftewel: het borgen van de veiligheid van gehaaste forenzen,nachtelijke stappers komend van de Korenmarkt en het fietsverkeer van en naar het aangelegen lyceum. Een goed zichtbare bijdrage werd geleverd door te kiezen voor een dikformaat Paviona en de Argenti in de zo gewenste signaalkleur.
 
Andere relatie met de stad
Spoorbouwmeester Bert Dirrix (diederen dirrix architecten) plaatst de ontwikkelingen in Arnhem ook in een historische context. Uit een NRC-interview: De relatie tussen stations en de omgeving is veranderd. In de 19e eeuw werden stations buiten of aan de rand van de stad gebouwd. Ze verhuisden naar de kern, maar tot twintig jaar geleden niet van harte. Het stationsgebied was nooit het beste stukje stad. Sinds tien jaar draait alles om hechting met de stad. Een aantrekkelijk station heeft een symboolwerking en kan een stad markeren. Er is nog een grote verandering: de stations worden ov-knooppunten, met tal van vervoersopties, kantoren en voorzieningen. Het station als attractie. Het blijven doorgangslocaties, maar het is prettig om er te verblijven.
 
Singel-structuur
De procedures, plannen en de bouw van het nieuwe station namen negentien jaar in beslag, de realisatie van de herinrichting van de openbare ruimte en de looproute naar de binnenstad werd in maar vijf maanden gerealiseerd. Een puike prestatie van aannemer Roelofs. Wetende dat tijdens de reconstructie de trolleybussen bleven rijden en dat het gebied bereikbaar moest blijven voor aanwonenden en grote stromen fietsers. Voor de bestrating werd de roodpaarse straatbaksteen Paviona gebruikt en voor de markeringen werd de witte straatbaksteen Argenti toegepast. Hospers: Het gebied is enorm opgeknapt. Ruimer en groener. De bestrating en het groen geven het gevoel van een singel. Een structuur die deel van de stad voeger zo kenmerkte. Ik kijk er met een trots gevoel op terug.
 
Ontwerp/architect: Gemeente Arnhem
Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Aannemer: Roelofs Groep, Den Ham
Sorteringen: Paviona dikformaat en Argenti dikformaat - Wienerberger
Realisatie: 2015