In de loop van dit najaar en begin volgend jaar verrijst aan de Boelegracht in Amsterdam een heus stadspaleis in baksteen, de laatste in een rij van nieuwe woongebouwen aan de Zuidas: The George.

De eerste schets van Liesbeth van der Pol van Dok architecten laat een bijzondere configuratie van de bakstenen gevel zien, ingekleurd met felle kleuren geel en oranje. De architect: ‘Als een vrolijke jurk hebben we de gevel opgeknipt, getailleerd en met bijzondere details weer in elkaar gezet.’ Op de noord- en zijgevels wordt het patroon ingevuld met veelkleurige geglazuurde baksteen.
 
Voor de eerste schets tekende Liesbeth van der Pol met een vrolijk bewegende zomerjurk als referentie een gebouw met een “opwaaiende” gevel. ‘Het gebouw danst en beweegt, is oprecht en vrolijk. Passend bij de bewoners van deze plek: kosmopolieten die een druk leven hebben, maar in hun woning warmte, geborgenheid en “swing” zoeken’, vertelt de architect. ‘We hebben heel goed gekeken naar wat er op deze plek moest landen. De Zuidas is een wereldplek, maar kan wel iets meer warmte en gezelligheid gebruiken. We maken dit gebouw voor wereldburgers die hier gaan wonen en niets menselijks is hen vreemd. Het wordt een stadspaleis in baksteen dat licht, duurzaam en groen is. Het metselwerk is als een wapperende jurk om het gebouw gedrapeerd.’

Terca glazuurstenen | The George

Pixels in vijf kleuren
De opgave was helder geformuleerd, vertelt Van der Pol. Er was een strikte rooilijn, de randvoorwaarden voor de koopwoningen en het gebouw als geheel waren duidelijk omschreven. Dok architecten deed mee aan de besloten prijsvraag voor de opdracht. ‘Je zoekt naar de juiste sfeer voor het gebouw en maakt tegelijkertijd de gevraagde impressies en plattegronden. Al met de eerste schets werd het gebouw een soort dansend figuur, met kleurpotlood voorzien van mooie kleuren.’
Aan de zijde van de Boelegracht is de zuidgevel van glas, met een cascade van terrassen en veel groen, een concept dat samen met BOOM Landscape is ontwikkeld. Voor de noordgevel en zijgevels was metselwerk voorgeschreven. Van der Pol: ‘We hebben bij de uitwerking van die gevels vastgehouden aan die eerste schets: als een stuk haute couture is de gevel gecoupeerd en getailleerd, met een open bovenkant en opwaaiende randen aan de onderzijde. De kleuren van de schets zijn vertaald naar een digitaal model op ware grootte, waarbij we de kleuren hebben verdeeld in pixels van twee bakstenen breed en vijf lagen hoog, in halfsteensverband. Met vijf verschillende kleuren geglazuurde baksteen en vijf verschillende voegkleuren, is het patroon voor de hele gevel tot op de steen – of pixel – ingevuld’, legt de architect uit. ‘Juist omdat het hier gaat om een noordgevel, wilden we geglazuurde stenen, vanwege de glans en de lichtreflectie.’
 
Kracht van de eerste schets
‘De kleurrijke eerste schets geeft het gebouw al karakter, dat hebben we in de bouwblokken willen vasthouden’, stelt de architect. Vervolgens begon het zoeken naar de juiste kleuren en details. ‘Dat was een eindeloos proces, dat we samen met het bouwteam hebben opgepakt. Samen kozen we de kleuren van steeds weer nieuwe panelen met combinaties, die we dan hier, bij het Kraanspoor waar Dok architecten is gehuisvest, bestudeerden. In verticale stand, op de goede oriëntatie: heel belangrijk als je geglazuurde bakstenen beoordeelt!’
De eerste keuzes werden gemaakt met de kleurenwaaier van Wienerberger, maar al snel kwamen de modellen met specifieke kleuren uit de fabriek in Panningen. ‘We hebben veel hier bij het kantoor bekeken en getoetst. Toen we er bijna waren, heeft aannemer BAM proefmuren gemaakt op locatie. Na de definitieve keuze voor de kleuren, zijn de werktekeningen gemaakt.’ De pixels hebben niet alleen verschillende kleuren gekregen, er komt ook een reliëf met iets uitstekende bakstenen. Deze reliëfstenen zijn ook aan de randen voorzien van glazuur, waardoor het aantal variabelen in het metselwerk nog groter is geworden.
 
Haute couture
Het project heeft veel onzichtbare technische snufjes, zoals een energiecentrale (met zonnepanelen),  wateropvang op het dak en voorzieningen voor watertoevoer voor de plantenbakken op de terrassen. De bewoners krijgen een groen kader voor hun uitzicht naar de Boelegracht.
Op de begane grond wappert de bakstenen jurk iets omhoog.  ‘Al in de eerste schets hebben we die “opwaaiende” hoeken getekend. In de uitwerking zijn we blijven schetsen om de werking van deze hoek te onderzoeken’, vertelt Van der Pol. ‘Het gebouw komt daar letterlijk los van de grond, je maakt een open hoek. Dat effect is heel belangrijk, daar hebben we hard voor gestreden’, lacht de architect. ‘Voor ons is het heel belangrijk dat binnen en buiten met elkaar worden verbonden. Dat de bewoner zich bewust is van het karakter van het gebouw. Het wordt een gebouw met een eigen signatuur. Met metselwerk als een zomerjurk, zo zonnig. Dat was het idee met die eerste schets en dat is precies wat we gaan bouwen. Daar word je vrolijk van!’
 
Spaargaren: 'De enige manier om een dergelijk project goed te doen, is om heel veel energie en tijd in het voorbereidingstraject te steken.'

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George

Terca glazuurstenen | The George