Nieuwe plein
Arnhem is een van de zes Nieuwe Sleutelprojecten (NSP): stations die worden ontwikkeld om ze te laten aansluiten op de Europese hogesnelheidslijnen. Arnhem, aan de ICE-route naar Duitsland, verwacht in 2020 dagelijks 110.000 reizigers, tegen 55.000 in 2009. Rondom het station verrezen kantoren en een bioscoop.
In een spannende openbare ruimte waar innovatie in architectuur, functionaliteit en uitstraling sleutelwoorden zijn;, zegt Bernard Hospers, toezichthouder projecten binnenstad bij de gemeente Arnhem. De omringende wegen zijn verbeterd en uitgebreid.
Zo ook de looproute van het NS-station richting de binnenstad via het Nieuwe Plein. Hospers: We wilden een gebied met meer kwaliteit en groen. Een schakel tussen Arnhem Centraal en de binnenstad.
Met dit project is gezorgd voor brede, logische loopzones en een betere verkeersafwikkeling voor alle verkeersdeelnemers in het gebied. En juist het brede scala van passanten was voor de herinrichting en bestrating de grootste uitdaging. Oftewel: het borgen van de veiligheid van gehaaste forenzen,nachtelijke stappers komend van de Korenmarkt en het fietsverkeer van en naar het aangelegen lyceum. Een goed zichtbare bijdrage werd geleverd door te kiezen voor een dikformaat Paviona en de Argenti in de zo gewenste signaalkleur.