Winkelstraat van 'foeilelijk' naar 'fantastisch' | Breestraat, Beverwijk

De Breestraat had ooit een zekere grandeur en was dé winkelstraat van ‘Wijk’. Verworden tot een betonnen winkelstraat in verval, formuleerde de gemeente drie pijlers onder een ingrijpend herstelplan.

De eerste pijler was de fysieke ruimte. De Breestraat, Zeestraat en aanloopstraten kregen een keramische upgrade. Redenen om van beton naar gebakken bestrating te switchen waren de duurzaamheid en uitstraling. Pijler twee: een winkelprogramma. Om de leegstand tegen te gaan, kwam er een starterskorting om het ondernemers aantrekkelijker te maken zich te vestigen. De gemeente acteerde als regisseur in het overleg met tientallen pandeigenaren. De derde pijler: een communicatiecampagne met een accent op gastvrijheid.

Grauw en lelijk
Het is 2014 als de regionale pers meermalen bericht over de leegstand, de te brede stoepen en de verkeersdrukte. “Mensen lopen hier niet meer met plezier. Te weinig bankjes, lelijk en ongezellig. Vroeger stonden hier prachtige bomen, nu is het grauw en lelijk.” Het college formuleert een ambitieus plan, met als centrale doelstelling “een attractief en gastvrij winkelcentrum voor Beverwijk en de IJmond, waar men efficiënt en comfortabel boodschappen kan doen, maar ook gezellig kan winkelen. De Breestraat, een combinatie tussen een stadsstraat en een brink, vormt samen met de zijstraten een samenhangende stedelijke ruimte.”

Trots
In 2016 gaat de gemeenteraad unaniem akkoord met de voorgestelde pijlers. De oude bestrating en veel beton gaan eruit, de bomen worden vervangen en er komt een autovrij pleintje. Wim Voogt van OKRA landschapsarchitecten: “Een aantrekkelijke binnenstedelijke ruimte met volop ruimte voor ontmoeten en verblijven. De 500 meter lange Breestraat krijgt een sequentie van ruimtes met verschillende belevingen en een dynamisch lichtplan. De nieuwe stadsbomen zijn voorzien van een duurzame groeiplaats met een circulair regenwaterontwerp.”

'Gebakken bestrating: aantrekkelijk en gezellig'
De herinrichting van de Breestraat werd uitgevoerd door KWS Infra. KWS’ projectleider Brian Hansen is heerlijk enthousiast: “Aantrekkelijk en gezellig, mede door de nieuwe gebakken bestrating in diverse kleuren en patronen, sierlijke openbare verlichting en architectonisch straatmeubilair zoals banken en plantenbakken. In het verleden stonden er veel mooie bomen. De bomen waren geliefd. In het nieuwe ontwerp is hier rekening mee gehouden door veel en verschillende bomen en beplantingen aan te brengen. De werkzaamheden zijn gefaseerd uitgevoerd, zodat de winkeliers minimaal hinder hadden. In de aanbesteding hebben we veel rekening gehouden met de wensen van de winkeliers en van het winkelend publiek. Zo hebben we een winkelpand gehuurd dat is omgetoverd in een informatiecentrum. Het opbreken en het aanbrengen van het straatwerk direct voor de ingangen van de winkels deden we zoveel mogelijk vóór de openingstijden. Verder is voor dit werk voor de eerste keer een elektrische shovel ingezet, voor minder uitlaatgassen in de winkelstraat.”

Kleur reduceren
In de omgeving van NS-station Beverwijk was al eerder de keuze gemaakt voor de straatbaksteen Padova genuanceerd. Het OKRAteam trok die lijn niet door. Voogt: “We vonden het voor de Breestraat belangrijk de kleur iets te reduceren. Iets meer bruin, om te voorkomen dat het te fel zou worden. Daarnaast wilden we terug naar de klassieke geleding van de straat, met zwarte plintstoepen langs de gebouwen, Padova wandelzones en een gemixt middenvlak in een iets meer zandbruine tint.”

Investering
De investering bedraagt 4 miljoen euro. Harde resultaten: de Breestraat kreeg er zeven echt nieuwe winkels bij. Vijf ondernemers zijn verhuisd van andere delen van Beverwijk naar de Breestraat. Citaat van een blije winkelier: “Ik word hier zo ontzettend vrolijk van. Beverwijk, het is hier fantastisch!” Een trotse inwoner: “Fantastisch, het lijkt alsof de gemeente terug wil naar de tijd dat hier grote bomen stonden.” En: “Eén van de beste acties van de gemeente ooit.”

PROJECTINFO
Opdrachtgever: Gemeente Beverwijk
Ontwerp/architect: OKRA landschapsarchitecten, Utrecht
Aannemer: KWS Infra, Amsterdam-Heerhugowaard
Jaar van realisatie: 2017
Straatbakstenen
Rijbaan: Wienerberger mix KK - Ravenna, Bruno en Mastiek
Stoepen: Wienerberger - Padova LF
Strook langs gevels: Wienerberger – Nero WF

Breestraat - Beverwijk

Breestraat - Beverwijk

Breestraat - Beverwijk