Diversiteit en eenheid
Herzeel vertelt dat de architectuur van het project geïnspireerd is op diverse opvallende kenmerken uit de Vechtstreek: “We zijn al een jaar of tien actief in dit gebied, dus we kennen de geschiedenis van de lokale bouwstijl en vooral de diversiteit die daarin terug te vinden is. We hebben heel wat studies gedaan naar de stijlen die voorkomen langs de Vecht, welke elementen kenmerkend zijn en welke minder. Dat hebben we allemaal in het ontwerp verwerkt, waardoor het een typisch Vechtse wijk geworden is.” In de wijk zijn twee-onder-een-kapwoningen, vrijstaande villa’s, hofwoningen en rijwoningen in koetshuizen gerealiseerd. De typologie van de veertig woningen sluit perfect aan bij de overige bebouwing in de omgeving. “De woningtypes in het centrum van Maarssen zijn zeer divers: van rijwoningen tot villa’s en zelfs schuurwoningen. Het ontwerp van deze wijk is geïnspireerd op een buitenplaats die typisch is voor de Vechtstreek. Door het gebruik van kleur en materiaal hebben we ervoor gezorgd dat er toch eenheid in zit en dat alles naar elkaar toe trekt. Zo is de wijk in harmonie”, vindt Herzeel.
Chique uitstraling door wit keimwerk
De bakstenen gevels van de woningen in Witte van Scholten zijn wit gekeimd. “We wilden alles in verschillende tinten wit uitvoeren, als referentie naar de witte cyclaam”, vertelt Herzeel. “Een wit gekeimde gevel geeft een chique uitstraling. Wit gekeimde baksteen heeft een aantal voordelen ten opzichte van stucwerk, het ziet er veel authentieker uit. De samenstelling van de baksteen is heel belangrijk voor de kwaliteit van het keimwerk. Uit ervaring in andere projecten weten we dat Wienerberger in zijn gamma een aantal bakstenen heeft die hiervoor bijzonder geschikt zijn. We hebben gekozen voor een handvorm baksteen, omdat die perfect past bij de architectuur die we wilden brengen”, meent Herzeel.
Verschillende dakbedekking
“Om ook diversiteit in dakbedekking te brengen en elke woning zijn eigen identiteit te geven, hebben de huizen verschillende dakvormen”, gaat Herzeel verder. “De keuze voor een bepaalde dakpan hangt samen met deze vorm. Elke dakpan draagt bij aan het karakter van de woning. We hebben gewerkt met een drietal keramische dakpannen uit het assortiment van Wienerberger. De kleur van de dakpannen is blauw gesmoord en zorgt voor harmonie.” Voor Herzeel hangt elk type dakpan samen met een bepaalde stijl: “De Koramic Oude Holle Sinus heeft een authentieke welving. Dat maakt het tot een rustieke dakpan. De Tuile du Nord 44 is een vlakke dakpan met een ronde welving. Dat vinden wij een dakpan die ergens het midden houdt tussen strak en rustiek. De derde dakpan die we hebben gebruikt is de Leipan 301. Dit is eigenlijk de meest strakke variant om een dak mee te bedekken.”
Eigen karakter
Kopers konden zelf meebeslissen over het ontwerp en de indeling van hun nieuwe woning. “De kopers in de Vechtstreek waren zeer kieskeurig”, vertelt Herzeel. “Elke woning moest dan ook een uniek vastgoedproduct worden. Dat was tijdens het project extra belangrijk, omdat het op het hoogtepunt van de vastgoedcrisis in de verkoop ging. Het feit dat elk huis zijn eigen karakter heeft maar de wijk toch in harmonie is, heeft denk ik wel bijgedragen aan het verkoopsucces. De bewoners zijn echt trots op hun wijk”, aldus Herzeel.