Nieuwe waterlopen en binnenhavens werden gegraven, er ontstond een gebied met eilanden, een intieme binnenhaven, weidse uitzichten en een stadspark. Alle plekken kregen verschillende sferen en functies, met een variatie aan woonmilieus.
Om de romance tussen de oude stad en het water te herstellen werden nieuwe waterlopen en binnenhavens gegraven. Zo ontstond een gebied met eilanden, een intieme binnenhaven, weidse uitzichten en een stadspark. Alle plekken kregen verschillende sferen en functies, met een variatie aan woonmilieus; op en aan het water kwamen kleinschalige panden die passen bij de historische binnenstad en dan weer pakhuisachtige gebouwen.
Voor een dynamisch watergevoel werd de boulevard twee keer zo lang. De grote, gebogen ‘ruggengraat’ verbindt de verschillende delen. Geparkeerde auto’s zijn grotendeels uit het zicht verdwenen en bezoekers kunnen weer genieten van een echte wandelpromenade aan het water.
Spannende tijden
Landschapsarchitect Wouter Evers, bureau Lodewijk Baljon: “Dit project heeft, vooral tijdens de bouwcrisis, spannende tijden gekend. Er waren tal van bezuinigingen nodig. Op hoofdlijnen hebben we de materialisering voor het gehele Waterfront vastgelegd, met als een belangrijk onderdeel de bestrating. Na veel reken- en tekenwerk is uiteindelijk besloten te zoeken naar een gebakken steen die qua kosten goed concurreerde met de betonstraatsteen. Een gebakken klinker past beter bij het Zuiderzeegevoel dat hoort bij deze historische stad.”
Bijpassende bestrating
Robert van der Horst, Lodewijk Baljon: “Het gebied is veelal ingericht als shared space, maar er ontstond de behoefte om een nuance tussen rij-loper en trottoir te maken. We zochten een gebakken klinker die past bij de stadsmuur en aansluit op de binnenstad. De genuanceerde rode kleur van de Ravenna en de bijpassende zachtere rode kleur van de Bruno zijn een mooie combinatie.”