Nu weer mooi
‘Nu vinden we het mooi, die kleuren en het glazuur. Maar twintig jaar geleden waren er toch andere gedachten: alles moest wit, bogen werden dichtgezet, er kwamen plafonds. Feitelijk zijn we nu weer aan het reconstrueren. Onze prioriteit is om Berlage weer te laten stralen. Daarna gaan we kijken hoe we eigentijdse wensen en eisen daarbij kunnen inbrengen’, vertelt de architect.
Inmiddels is ze al een jaar of vijf betrokken bij de verbouwingen van de Beurs. ‘Het hoofdproject is weliswaar twee jaar geleden afgerond, maar tot mijn vreugde zijn we nu weer betrokken bij de verbouwing van een aantal ruimten. Het is fijn om langdurig betrokken te zijn bij een gebouw: dan leer je het kennen, snap je wat Berlage bedoelde met het ontwerp en kan je snel schakelen.’
Kleur en melange
De bouwtekeningen en vele foto's die ze vonden “ergens op een kamertje bovenin”, waren wel inspirerend, maar voor bijvoorbeeld de kleurstellingen niet heel informatief. ‘De keuze voor kleur komt juist heel nauw’, vertelt Bierman. In de Beurs van Berlage is het palet aan gekleurde geglazuurde stenen groot: het meest in het oog springen de blauwe, groene, zwarte en gele stenen. Maar er zijn ook hele wanden in ivoorwit en warm bruin.
In het ontwerptraject is een intensieve samenwerking geweest met Wienerberger, om tot de beste kleur en kleurnuancering voor de glazuurstenen te komen. Aan de hand van een groot aantal kleurmonsters - uit het bijna oneindige archief van Wienerberger locatie Panningen, maar ook met nieuwe glazuursamenstellingen - zijn in het bouwteam keuzes gemaakt. Per kleur verliep het traject weer anders. De architect: ‘Elke glazuurkleur bestaat uit een melange van verschillende tinten. De gele glazuurbakstenen zijn bijvoorbeeld meer effen: daarvoor was het makkelijker om een match te vinden.’